Literatura whit Japanese password. Japanese Password Literature. The case of Horacio Castellanos and Gonzalo Maier
PDF (Español (España))

Keywords

Latin American narrative
Asian studies
Orientalism
Japanism

Abstract

The texts as diaries, essays, personal notes create a space where the cultural load acquires a more dynamic value, the static creation is abandoned to enter cracks in the narrative that allow reflexive actions of world events. Following this line we approach the writing of Horacio Castellanos Moya and Gonzalo Maier who use the encounter with Japan in the travel format to manifest, in their discursivities, practices, habits, symbols, linguistic signs that contribute to the construction and renewal of identity. With the proposal of both authors we will observe that the travel narrative allows us to be participants in making visible both the heterogeneity of the self and of multiculturalism and its complexity in geography. For the narrators of the texts presented in this text, the world is being redefined through discourses that expand and seem to overthrow geographical boundaries.

PDF (Español (España))

References

Augé, M. (2008). Los no lugares. Barcelona: Gedisa.

Barthes, R. (2011). El placer del texto y lección inaugural de la cátedra de semiología literaria del Collège de France. México: Siglo XXI editores.

Bauman, Z. (1996) “From Pilgrim to Tourist – or a Short History of Identity”. En: Questions of Cultural Identity. Stuart Hall y Paul du Gay. London: SAGE.

____. (2007). Vida de consumo. México: Fondo de Cultura Económica.

Caparrós, M. (2009). “Niponas”. En: Periodismo narrativo en Latinoamérica.

<https://cronicasperiodisticas.wordpress.com/2009/02/18/niponas/>

Castellanos Moya, H. (2004). “Breves historias impúdicas”. En: Breves palabras impúdicas. Un ensayo y cuatro conferencias. San Salvador: Revueltas.

____. (2011). La metamorfosis del sabueso. Ensayos personales y otros textos. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.

____. (2015). Cuadernos de Tokio. Santiago de Chile, Hueders.

____. (2020). Envejece un perro tras los cristales. Cuaderno de Tokio seguido de Cuaderno de Iowa. España: Literatura Random House.

El-Outmani, I. (2006). “Oriente como discurso en el discurso de Occidente”. En: Espéculo. Revista de estudios literarios. No. 34. <https://webs.ucm.es/info/especulo/numero34/oriente.html>

Huyssen, A. (2002). En busca de futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México: Fondo de Cultura Económica.

Maier, G. (2011). Leyendo a Vila-Matas. Santiago: LOM.

____. (2016). El libro de los bolsillos. Barcelona: Minúscula.

____. (2018). Hay un mundo en otra parte. Santiago de Chile: Literatura Random House.

Noemi, D. (2016). En tiempo fugitivo: narrativas latinoamericanas contemporáneas. Santiago de Chile: Editorial Universidad Alberto Hurtado.

Piglia, R. (2005). El último lector. Barcelona: Anagrama.

Sōseki, N. (2017). Mi individualismo y otros ensayos. España: Satori.

Trigo, A. (2000). “Migrancia: memoria: modernidá”. En: Nuevas perspectivas desde/sobre América Latina. El desafío de los estudios culturales. Ed. Mabel Moraña. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

Wiittgenstein, L. (1987). Tractatus Logico-Philosophicus. Madrid: Alianza.

Zambra, A. (2006). Bonsái. Santiago de Chile: Anagrama.