A Critical Review of the Constructivist Paradigm of Teaching and Learning
PDF (Español (España))

Keywords

constructivism
constructivist Conception of Teaching and Learning
epistemology
learning theory
pedagogy

Abstract

This article aims to reflect on the Teaching and Learning Constructivist Conception that currently impacts recent educational discourses. To achieve this, its origins will be located and its impact on the contemporary educational act, analyzed through a critical epistemology which, from a Kantian perspective, alludes to the establishment of limits around the object of study. Part of the analysis will include the possibility of dialoguing with the viewpoint of different authors (Derry, 1996; Gaubeca, 2008; Shunk, 2012; and others) who have facilitated an objective reflection on this educational movement, illuminating the possibilities and risks that take place when this approach is introduced in the teaching-learning scenario.

PDF (Español (España))

References

Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (2019). Historia de la pedagogía. Fondo de cultura económica.

Antich, R. (1982). Metodología de la enseñanza de las lenguas extranjeras. Pueblo y Educación.

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1998). Psicología educativa, un punto de vista cognoscitivo. Ciudad de México: Trillas.

Bernstein, B. et al. (2014). 15 personajes en busca de otra escuela. Fontamara.

Bredo, E. (1997). The social construction of learning. En G. Phye (Ed.), Handbook of academic learning: The construction of knowledge (pp. 3-45). Academic Press.

Bruning, R. H., Schraw, G. J., Norby, M. M. y Ronning, R. R. (2004). Cognitive psycho¬logy and instruction. Merrill-Prentice Hall.

Bruner, J. S. (1960). El proceso de la educación. UTEHA.

Coll, C. (1991). Psicología y currículum: una aproximación psicopedagógica a la elaboración del currículum escolar. Grupo Planeta.

Coll, C. (1999). Psicología de la instrucción: la enseñanza y el aprendizaje en la edu-cación secundaria. Horsori Editorial.

Derry, S. J. (1996). Cognitive schema theory in the constructivist debate. Educatio¬nal Psychologist, 31(3/4), 163-174. https://www.tlu.ee/~kpata/haridustehnoloo-giaTLU/schematheory.pdf

Durkheim, E. (2019). Educación y sociología. Ediciones Coyoacán.

Gaubeca, L. M. (2008). Crítica al constructivismo y al construccionismo social. Publicaciones Cruz.

Harlow, S., Cummings, R. y Aberasturi, S. M. (2006). Karl Popper and Jean Piaget: A rationale for constructivism. The Educational Forum, 71(1), 41-48. https://doi. org/10.1080/00131720608984566

Preckler, A. M. (2003). Historia del arte universal de los siglos XIX y XX (Vol. 2, p. 65). Universidad Complutense de Madrid.

Piaget, J. (1999). El estructuralismo. Publicaciones Cruz.

Picardo, O. (2002). Educación y realidad: introducción a la filosofía del aprendizaje. Obando.

Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje, una perspectiva educativa. Pearson.

Simpson, T. L. (2002). Dare I oppose constructivist theory? The Educational Forum, 66(4), 347-354. https://doi.org/10.1080/00131720208984854

Yale University Media Design Studio. (1977). Piaget on Piaget: The epistemology of Jean Piaget [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=NuDjscvqE0