Abstract
Starting on the methodology of literary analysis developed by Gerardo Argüelles, based on fundamental phenomenological notions, this paper seeks to reveal both the meaning and the significance of the interweaving of the sound phenomenon with the border in three narrations by Eduardo Antonio Parra “En la orilla”, “El pozo” and “Bajo la mirada de la luna”. Thus, it seeks to highlight the importance of sound as an element that can anticipate, accompany or announce events that nourish both the plot, the narrative space and the psychological configuration of the characters in the sense of the work. In the same way, it is analyzed how this sound phenomenon contributes elements to the meaning from the construction of specific images of the world and the humanity linked to the border, making visible the contrasts of a world that oscillates in the limit of the civilized and the wild, tranquility and violence, justice and injustice, pain and pleasure, hope and despair and, above all, the constant limit between life and death.
References
Argüelles, F. G. (2007). Apuntes críticos sobre teoría literaria en apego a Roman Ingarden y Horst-Jürgen Gerigk en: Semiosis. Tercera época; vol. IV, 7. pp. 25-76
_____________(2011). La inclemencia del tiempo como estado de cosas y situación en el espacio poético de David Toscana en: Castillo García, Ma. Esther (coord.). Espacios. México: Eón, 2011, pp. 117-172
_____________ (2015). Roman Ingarden teoría literaria entre Husserl y Gerigk en: Antropos.
Bolzonello, M. (2015-2016). La frontera en la narrativa de Eduardo Antonio Parra.
<http://dspace.unive.it/bitstream/handle/10579/9548/832947-1191950.pdf?sequence=2>
De la Fuente González, M. Á. (1997). Las funciones de los títulos en la descodificación lectora. Tabanque: Revista pedagógica, (12), 185-202. <https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/6158>
González, A.M. (2017). Narrativa de la violencia y testimonio del ‘destierro’ en los cuentos de Eduardo Antonio Parra. A. M. González Luna y A. Sagi-Vela González (dirs.) En Donde no habite el olvido. Herencia y transmisión del testimonio en México y Centroamérica Milán: Ledizioni.
González, A.M. (2021). Las fronteras del migrante. Movimiento y límite en la narrativa de Eduardo Antonio Parra. Berlino: Peter Lang, 2019, pp. 673-684.
Husserl, E. (1986). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Trad. de José Gaos. México: Fondo de Cultura Económica.
Ingarden, R. (1998). La obra de arte literaria. Trad. de Gerald Nyenhuis. México: Taurus.
Parra, E.A. (2009). El pozo. Sombras detrás de la ventana. Ediciones Era. México.
_________(2012). En la orilla. Luvina. <https://luvina.com.mx/en-la-orilla-eduardo-antonio-parra/>
_________(2020). Bajo la mirada de la luna. Círculo de Poesía. Revista electrónica de literatura, año 12, No. 20, mayo 2020. <https://circulodepoesia.com/2012/06/bajo-la-mirada-de-la-luna-cuento-de-eduardo-antonio-parra>.
Serrano, V. (2012). Voces de vida y muerte: el espacio sonoro en la obra de Carlota O'Neill. Anales de la Literatura Española Contemporánea, 37 (2) <https://go.gale.com/ps/i.do?p=IFME&u=uan&id=GALE%7CA287748689&v=2.1&it=r>
Palaversich, D. (2002). Espacios y contra-espacios en la narrativa de Eduardo Antonio Parra. <https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/123456789/7503/200211P53.pdf?sequence=2>