From dessert to The Savage Detectives: diaries, travels and feminicides in a century of artist novels
PDF (Español (España))

Keywords

The Savage Detectives
Bolaño
traveling
femicide
Artist novel

Abstract

This article summarizes the link between Bolaño’s Savage Detectives (1998) and the tradition
of the Spanish American Artist Novel. It explores how, for more than a century, this subgenre
of the novel has been used to construct different types of artistic subjectivity, and how the
motifs of traveling and femicide were crucial in that construction. Our purpose is to show how
Roberto Bolaño reappropriates these two motifs and generates a completely different kind of
artistic subjectivity(ies), which opposes both the tradition he is subverting and the postmodern
aesthetic expectations of the novel at the moment it was published.

PDF (Español (España))

References

Aguilar, P. (2008). “Pobre memoria la mía. Literatura y melancolía en el contexto de la postdictadura chilena.” Bolaño salvaje. Ed. Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverón Patriau. Barcelona: Candaya, pp. 127-144.

Bakhtin, M. (2004). The Dialogic Imagination. Four Essays. Austin: University of Texas Press.

Benjamin, W. (1999). “The Work of art in the Age of its Technological Reproducibility: Third version.” Selected Writings. Vol. 4. Cambridge: Harvard UP, pp. 251-283.

Bolaño, R. (1998). Los detectives salvajes. Barcelona: Anagrama.

_________ (2004). 2666. Barcelona: Anagrama.

Bosteels, B. (2012). Marx and Freud in Latin America. Politics, Psychoanalysis and Religion in Times of Terror. New York: Verso.

Borges, J.L. (1969). Discusión Buenos Aires: Alsina.

Carpentier, A. (1985). Los pasos perdidos. Madrid: Cátedra.

Cobas Corral, A. y V. Garibotto. (2008). “Un epitafio en el desierto: poesía y revolución en Los detectives salvajes.” Bolaño salvaje. Ed. Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverón. Barcelona: Candaya, pp. 163-89.

Elmore, P. (1996). “Bienes suntuarios: el problema de la obra de arte en De sobremesa.” Revista de Crítica Literaria Latinoamericana Vol. 22, N. 43-44, pp. 201-10.

Fandiño, L. (Julio-Diciembre 2010). “El poeta-investigador y el poeta-enfermo: voces para narrar el horror en la obra de de Roberto Bolaño.” Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, Vol 36, N. 72, pp. 391-413.

Garabano, S. “Los detectives salvajes y la novela de archivo cultural latinoamericano.” Dissidences 4/5 (2009). https://digitalcommons.bowdoin.edu/dissidences/vol2/iss4/8/

González, A. (1987). La novela modernista hispanoamericana. Madrid: Gredos.

__________ (Enero-Junio 1997) “Estómago y cerebro: De sobremesa, el simposio de Platón y la indigestión cultural.” Revista Iberoamericana Vol. 63., N. 178-179, pp. 233-48.

__________(2001). Killer Books. Writing, Violence and Ethics in Modern Spanish American Narrative. Austin: Texas UP.

Gutiérrez Giradot, R. (2006). “La novela de artista en la época contemporánea.” Tradición y ruptura. Bogotá: Mondadori, pp. 145-166.

Kevane, B. (Fall 1992). “El viaje en los diarios de Cristóbal Colón y en Los pasos perdidos de Alejo Carpentier”. Mester N. 21.2, pp. 171-81.

Manzoni, C. (2008) “Ficción de futuro y lucha por el canon en la narrativa de Roberto Bolaño.” Bolaño salvaje. Ed. Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverón Patriau. Barcelona: Candaya, pp. 335-357.

Pastén, J.A. (2009). “De la institucionalización a la disolución de la literatura en Los detectives salvajes, de Roberto Bolaño”. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, N. 33.2, pp. 423-446.

Rojo, G. (2003). “Sobre los detectives salvajes.” Territorios en fuga. Estudios críticos sobre la obra de Roberto Bolaño. Ed. Patricia Espinosa. Santiago de Chile: FRASIS, pp. 65-75.

Quintero, J. (Diciembre 2010). “El novelista contemporáneo en Hispanoamérica y su representación del poeta: una lectura de La tarea del testigo de Rubí Guerra.” Hispania, N. 93.4, pp. 547-554.

Sábato, E. (2011). El túnel. Madrid: Cátedra.

Silva, J.A. (2006). Poesía/De sobremesa. Madrid: Cátedra.

Seller, R. (1992). Voyage into Creativity. The Modern Kustelrroman. New York: Peter Lang.

Žižek, S. (2008). Violence. Picador: New York.